Gepersonaliseerde nummerplaten, een goudmijntje voor de FOD Mobiliteit.

Autobezitters dienen voor de overheid al jaren als een prima melkkoe. Na wegenbelasting en parkeergeld brengen nu ook de nummerplaten geld in het laatje. Sinds het ingaan van de versoepelde normen voor het personaliseren van nummerplaten hebben meer dan vierduizend autobezitters een nieuwe combinatie op hun voertuig laten aanbrengen. Met een prijskaartje van 1000 euro voor een combinatie naar keuze heeft dat de kas van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit binnen vier maanden meer dan 4 miljoen euro opgeleverd.

De versoepeling ging op 31 maart in, en hield in dat het aanvankelijk verplichte indexcijfer 9 aan het begin van de combinatie (als aanduiding dat het een gepersonaliseerde nummerplaat betreft), niet meer gehandhaafd hoeft te worden. De nieuwe mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. De nummerplaat-combinaties hoeven slechts aan een beperkt aantal regels te voldoen. Een daarvan is dat iedere nummerplaat ten minste één letter moet bevatten. En natuurlijk blijft de lijst van bijkans 100 verboden lettercombinaties van kracht. Hieronder bevinden zich naast de afkortingen van politieke partijen ook scheldwoorden in alle drie landstalen. De volledige regelgeving is terug te vinden op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

De codering van de Belgische nummerplaten kent een korte maar turbulente geschiedenis. Na een lange touwtrek over onder andere de kleur van de plaat en het nummer werden in juli 2010 de nieuwe Europese nummerplaten geïntroduceerd, bestaande uit een combinatie van drie letters en vier cijfers. De combinaties kregen de vorm 1-ABC-123, waarbij de voorheen reeds gebruikte combinatie van drie letters en drie cijfers vooraf wordt gegaan door een zogeheten indexcijfer. Het indexcijfer van 1 tot en met 7 was (en blijft) bestemd voor de gewone nummerplaten, 8 was (en blijft) bestemd voor internationale kentekenplaten en 9 was bestemd voor gepersonaliseerde platen.

De nieuwe versoepelde regels hebben reeds tot een aantal opmerkelijke nummerplaat combinatie geleid. “Catch me” op een supersnelle Ferrari, “Mr Bean” op een mini, “The-End” en “Beton” als waarschuwing voor aanstormend verkeer, “Hihihi” en “Hahaha” op de twee auto’s van een overgelukkig koppel en “Service” als slogan op een sleepwagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *