Na 2020 hoeven we niet meer te sturen.

zelfrijdende autoGoogle heeft het eerste prototype van zijn zelfrijdende auto laten zien. De zoekgigant is al sedert 2009 serieus aan het experimenteren met de technologie, maar produceerde tot nu toe slechts zelfrijdende versie’s van bestaande automodellen. De autonome auto van Google biedt plaats aan twee personen en hun bezittingen, en heeft geen stuur, geen gas- of rempedalen en geen spiegels. De kleine wagentjes hebben enkel een start- en stopknop en een scherm waarop passagiers hun route kunnen zien. De auto’s hebben een elektromotor en zijn nu nog gemaakt van standaard auto-onderdelen.

Het model.

Het vrijgegeven prototype is volgens Google slechts een werkmodel. Over de vormgeving van het uiteindelijke model wordt nog uiterst geheimzinnig gedaan. Niet onterecht trouwens, want Chinese autobouwers hebben in recordtijd een replica van het Google prototype vervaardigd. Wat vast staat is dat de Google autonome auto een milieuvriendelijk uiterlijk krijgt, ook al zou het betekenen dat deze er hierdoor minder “schattig” uitziet. Ook reeds gegarandeerd is de bijkans 30cm hoge lasercensor op het dak. Deze vormt het zicht van het voertuig en bepaalt naast de positie op de weg ook het handelen ten opzichte van andere deelnemers aan het verkeer. Google zegt dat het prototype vooral met veiligheid in gedachten is gemaakt. “Ze hebben sensoren die dode hoeken verwijderen en ze kunnen objecten zien aankomen die nog meer dan twee voetbalvelden weg zijn, wat vooral handig is op drukke kruispunten”, aldus Google.

Topsnelheid.

Aanvankelijk hadden de autonome auto’s een snelheidsbeperking van 40 kilometer per uur zoals dat op veel binnenwegen geldt. Gebleken is echter dat deze beperking een gevaar kan vormen indien alle andere auto’s harder rijden. De zelfrijdende auto is daarom nu zo geprogrammeerd dat hij maximaal 16 km per uur ‘te hard’ kan als dat veiliger is. Als al het andere verkeer harder rijdt, gaat de zelfrijdende auto van Google dus mee. Of de gebruiker deze functionaliteit uiteindelijk zelf aan of uit kan zetten, is niet bekend.

2020.

“Dit project gaat over het veranderen van de wereld voor mensen die niet goed geholpen zijn met het vervoer van vandaag de dag”, zegt Google-medeoprichter Sergey Brin. “In de VS is op veel plekken niet zo’n goed openbaar vervoer.” Net als veel experts verwacht Google dat een zelfrijdende auto rond 2020 voor consumenten beschikbaar zou kunnen zijn. Het bedrijf gaat in eerste instantie zo’n honderd exemplaren van het prototypes van zijn eerste autonome auto ontwikkelen. Ze worden de komende jaren in de Amerikaanse staat Californië op de weg getest. Vooralsnog met gediplomeerd personeel als vangnet achter het stuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *